Sök:

Sökresultat:

198 Uppsatser om Lärares ledarstilar - Sida 1 av 14

FörÀndringar i ledarstilar- PÄverkar de organisationens livscykel och struktur?

Syftet med vÄr uppsats var att förstÄ vikten av förÀndringar i ledarstilar under ett företags utveckling och hur organisationens struktur förhÄller sig till dessa. Vi har genomfört intervjuer pÄ ett företag med ett antal anstÀllda samt ledare. Efter detta har vi kommit fram till att variation i ledarstilar har varit viktiga för företagets framgÄng. VÄra studier visar ocksÄ pÄ att det inte alltid behöver vara endast en person som innehar ledarrollen, utan att den kan vara delad mellan flera personer..

FörÀndringar i ledarstilar- PÄverkar de organisationens livscykel och struktur?

Syftet med vÄr uppsats var att förstÄ vikten av förÀndringar i ledarstilar under ett företags utveckling och hur organisationens struktur förhÄller sig till dessa. Vi har genomfört intervjuer pÄ ett företag med ett antal anstÀllda samt ledare. Efter detta har vi kommit fram till att variation i ledarstilar har varit viktiga för företagets framgÄng. VÄra studier visar ocksÄ pÄ att det inte alltid behöver vara endast en person som innehar ledarrollen, utan att den kan vara delad mellan flera personer.

En glÀdje att fÄ uppleva ord : FörskollÀrares konstruktioner av höglÀsningssituationen

I denna studie underso?ks fo?rskolla?rares olika fo?rha?llningssa?tt till ho?gla?sningssituationen och barns spra?kutveckling. Syftet a?r att diskutera och problematisera fo?rskolla?rares konstruktioner av barns spra?kliga aktiviteter i samband med ho?gla?sningssituationen. Empirin grundas pa? intervjuer med fem fo?rskolla?rare vilka analyseras med hja?lp av diskurspsykologi.

LÀrarens ledarskap : med fokus pÄ ledarstilar utifrÄn elev och lÀrarperspektiv

Syftet med arbetet Àr att belysa olika ledarstilar och undersöka vilka som uppfattas som vÀl fungerade utifrÄn ett elev- och lÀrarperspektiv. I litteraturen finns en stor mÀngd ledarstilar beskrivna och jag har tittat nÀrmre pÄ auktoritÀr-, demokratisk-, lÄt-gÄ-mÀssig- och situationsanpassad ledarstil. Jag har utifrÄn en enkÀt undersökt hur lÀrare och elever pÄ tvÄ gymnasieskolor upplever dessa ledarstilar.Resultatet av arbetet visar att den demokratiska ledarstilen Àr den ledarstil som, bÄde lÀrare och elever, tillÀmpar och uppskattar mest samt att lÀrarens ledarstil i stor utstrÀckning Àr situationsanpassat. AuktoritÀr- samt lÄt-gÄ-mÀssig ledarstil anvÀnds ocksÄ och upplevs fungerande i vissa situationer. Det som skilde lÀrare och elevers Äsikter var att lÀrarna upplevde att de behövde leda och styra eleverna medan eleverna ansÄg sig sjÀlvgÄende och ville ha egenansvar..

Organisationskulturens och kÀnsloarbetets inverkan pÄ avdelningschefers upplevda ledarstilar : En kvalitativ studie inom en offentlig organisation i VÀstsverige.

Syftet med vÄr uppsats Àr att undersöka hur ledarstilar, organisationskultur och kÀnsloarbete ömsesidigt pÄverkar varandra. För att uppnÄ vÄrt syfte togs följande frÄgestÀllningar fram: Vilka Àr respondenternas upplevda och förvÀntade ledarstilar?Vilken roll spelar organisationskultur och kÀnsloarbete i förhÄllande till ledarstilar?Vi har genomfört en kvalitativ undersökning inom en offentlig organisation. Nio intervjuer genomfördes, varav Ätta stycken med avdelningschefer samt en med en respondent frÄn ledningen. Detta för att kunna se hur avdelningschefer uppfattar sin ledarstil och jÀmföra med vad ledningen anser.

Ledarstilar : En studie om lÀrarnas ledarstilar

Syftet med denna uppsats Àr att kartlÀgga lÀrarnas syn pÄ ledarskap i lÀrarens arbete, vad de baserar sin ledarstil pÄ och hur dessa uttrycks i handling. 18 lÀrare som undervisar i grundskolan respektive gymnasieskolan har fyllt i en enkÀt som behandlar Àmnet ledarstilar. LÀrarna undervisar i svenska och/eller svenska som andrasprÄk samt andra Àmnen. Sju respondenter har besvarat en till enkÀt, som en uppföljning av den första enkÀten.Resultaten visar att respondenterna föredrar den demokratiska ledarstilen. De flesta valde att identifiera sig med den kÀcka och busiga storasystern ochden duktiga mamman.

LÀrarens ledarroll : En kvalitativ studie om lÀrarens ledarskap i förskolan och i skolans tidigare Är

Syftet med denna studie var att undersöka uppfattningar som olika lÀrare har om ledarskap. Ledarstilar Àr en del av begreppet ledarskap och anvÀnds ocksÄ i arbetet. Studien omfattas av tvÄ förskollÀrare och tvÄ lÀrare för skolans tidigare Är och har en kvalitativ ansats som Àr en smÄskalig studie bestÄende av observationer och inter­vjuer för att som forskare kunna bilda sig en förstÄelse om det undersökta fenomenet. I resultatet framkommer det att samtliga lÀrare har olika uppfattningar kring sitt ledarskap i praktiken och det synliggörs under mÄnga av observationerna att lÀrarna anvÀnder olika ledarstilar vid ett och samma tillfÀlle. Det visar sig en skillnad mellan de olika lÀrarnas sÀtt att leda sin undervisning och det synliggörs att förskollÀrarna ser till barnens behov i utformandet av verksamheten och i skolan visar det sig genom att lÀrarna har mer fokus pÄ uppgiften.

Ledarstilar och framgÄngsrikt ledarskap i klassrummet

Denna studie har som syfte att undersöka olika lÀrares ledarstilar, deras syn pÄ ledarskap och framgÄngsrikt ledarskap. Studien gjordes pÄ ett kvalitativt sÀtt med hjÀlp av semistrukturerade intervjuer och observationer av fyra högstadielÀrare. Resultaten visade att de flesta lÀrarna anvÀnde en situationsanpassad ledarstil. LÀrarna Àndrade sin ledarstil beroende pÄ vilken elevgrupp som undervisades. Det som Àven kunde konstateras var att ledarstilen var beroende av den uppgift som eleverna utförde och i vilken utstrÀckning som lÀraren ansÄg sig kÀnna elevgruppen.

PÄverkas den psykosociala arbetsmiljön och self-efficacy av olika ledarskapsstilar? : En kvantitativ studie

Syftet med denna studie var att undersöka sambandet mellan ledarstilar, den psykosociala arbetsmiljön och self-efficacy. Detta för skapa större förstÄelse för hur olika ledarstilar kan pÄverka medarbetarnas vÀlbefinnande och prestation. Deltagarna (N = 81, mellan 19-64 Är) svarade pÄ en enkÀt med bakgrundsvariabler, den generella self-efficacy skalan (GSE), psykosocialarbetsmiljökart-lÀggning (PAK, egenkontroll, arbetsledningklimat, arbetsstimulans, arbetsgemenskap och arbetsbelastning) och ledarskapsstilar (CPE, förÀndring-oriented-, strukturella och produktionsinriktad och relationsorienterade). Positiva associationer om ledarstilar och den psykosociala arbetsmiljön demonstrerades, sÀrskilt för relationsorienterade ledarstil, vilket korrelerade med alla fem huvudfaktorer i PAK. DÀremot korrelerade strukturella- och produktionorienterad och förÀndringsorienterad inte signifikant.

"Jag vill ju bara att dom ska bli bra mÀnniskor" : En kvalitativ studie om la?rares arbete med och tankar om skolans va?rdegrund

Syftet med fo?ljande kvalitativa studie a?r att med hja?lp av intervjuer underso?ka la?rares arbete med och tankar om skolans va?rdegrund na?r det kommer till demokrati, fostran, ett ma?ngkulturellt samha?lle och ja?mlikhet. Fra?gesta?llningarna inkluderar a?ven en avsikt att studera hur undervisningen ga?r till, om denna enbart a?r planerad eller om de intervjuade la?rarna vittnar om icke planerade la?rsituationer. Metoden som anva?nds a?r semistrukturella intervjuer som sammansta?lls, transkriberas och analyseras genom att applicera Deweys teorier om intelligent action pa? resultatet.

Pedagogers ledarstilar under idrottslektionen: En studie av Àmnet idrott och hÀlsa

VÄrt syfte med denna studie Àr att se hur pedagoger som verkar inom Àmnet idrott och hÀlsa förhÄller sig till Àmnesplanen pÄ idrottslektionerna samt vilka ledarstilar som pedagogerna anvÀnder sig av. För att fÄ fram ett bra resultat pÄ detta utfördes det observationer pÄ tvÄ stycken pedagoger. Detta kompletterades med ett samtal med pedagogen innan och efter lektionen. Studien har klargjort för oss att det inte gÄr att ge en pedagog en specifik ledarstil utan att det Àr förÀnderligt och att pedagogerna Àndra sig beroende pÄ olika klasser och situationer. Pedagogen anvÀnder den ledarstil som den kÀnner fungerar bÀst för den specifika situationen.

Homestyling : - studie om homestylings inverkan pÄ mÀklarbranschen -

Uppsatsens syfte Àr att undersöka eventuella samband mellan medarbetares upplevda inre arbetsmotivation och ledares olika ledarstil. Enligt vissa teorier kan förutsÀttningar i arbetet bidra till en ökad arbetsmotivation hos medarbetarna. Det finns dock omgivningsfaktorer som kan pÄverka arbetsmotivationen, en faktor kan vara ledares ledarstil. I vissa modeller beskrivs hur olika ledarstilar kan ha varierande betydelse för den arbetsmotivation medarbetarna upplever. För att besvara uppsatsens syfte har enkÀtundersökning och korrelationsanalys utförts för att mÀta arbetsmotivation och ledarstil.

Regelverk för icke noterade bolag : RR, IAS, IFRS

Uppsatsens syfte Àr att undersöka eventuella samband mellan medarbetares upplevda inre arbetsmotivation och ledares olika ledarstil. Enligt vissa teorier kan förutsÀttningar i arbetet bidra till en ökad arbetsmotivation hos medarbetarna. Det finns dock omgivningsfaktorer som kan pÄverka arbetsmotivationen, en faktor kan vara ledares ledarstil. I vissa modeller beskrivs hur olika ledarstilar kan ha varierande betydelse för den arbetsmotivation medarbetarna upplever. För att besvara uppsatsens syfte har enkÀtundersökning och korrelationsanalys utförts för att mÀta arbetsmotivation och ledarstil.

LĂ€rares yrkesetik. : En litteraturstudie.

Syftet med denna uppsats a?r att underso?ka hur la?raretik definieras, motiveras och fo?rva?rvas enligt yrkesetisk litteratur fo?r la?rare och la?rarstudenter. Fo?rhoppningen a?r att underso?kningen ska bidra till att ge kunskap om den etiska dimensionen i la?rares arbete och om den kompetens la?rare beho?ver fo?r att kunna hantera etiska konflikter i skolans vardag.Uppsatsen a?r en kvalitativ textanalys av tre bo?cker om yrkesetik som anva?nds pa? la?rarprogrammen i Sverige. Bo?ckerna a?r:La?raren i etikens motljus av Trygve Bergem, professor i pedagogik.La?rares yrkesetik av Roger Fjellstro?m, docent i praktisk filosofi.Den va?rdefulla praktiken av Kennert Orlenius, fil.dr.

Finns det nÄgot samband mellan medarbetares upplevda arbetsmotivation och ledares ledarsstil?

Uppsatsens syfte Àr att undersöka eventuella samband mellan medarbetares upplevda inre arbetsmotivation och ledares olika ledarstil. Enligt vissa teorier kan förutsÀttningar i arbetet bidra till en ökad arbetsmotivation hos medarbetarna. Det finns dock omgivningsfaktorer som kan pÄverka arbetsmotivationen, en faktor kan vara ledares ledarstil. I vissa modeller beskrivs hur olika ledarstilar kan ha varierande betydelse för den arbetsmotivation medarbetarna upplever. För att besvara uppsatsens syfte har enkÀtundersökning och korrelationsanalys utförts för att mÀta arbetsmotivation och ledarstil.

1 NĂ€sta sida ->